In maart een VW Passat gehuurd bij Avis/Budget in Munchen via een tussenpersoon (ik meen Autoeurope.nl). Bij het inleveren van de auto drie dagen later bleek het glas van een mistlamp voor de zijn gebarsten. Hiervoor moest ik tekenen, maar aangezien ik bij de tussenpersoon het eigen risico had afgekocht, kon het me niet veel schelen. Een week later kreeg ik van Avis een prijsopgave van 250 euro, die ik met de nodige moeite bij de afkoop-eigen-risico-verzekeringsmaatschappij (opereert onafhankelijk van de verhuurmij) heb ingediend. Een paar weken later werd er door Avis doodleuk 290 euro van m'n credit card afgeschreven, als vergoeding van de gemaakte reparatiekosten.
Tot zover niets bijzonders, maar het werd een paar weken later pas leuk en leerzaam. De afkoop-eigen-risico-verzekeringsmaatschappij had de schade getaxeerd op 80 euro, en stortte deze netjes op m'n bankrekening. De ontbrekende 210 euro zou volgens hun door Avis worden teruggestort op m'n creditcard, hetgeen ook is gebeurd.
Op basis van dit voorval krijg ik sterk de indruk dat Avis schadegevallen gebruikt als een extra bron van inkomsten. Het zogenaamde reparatiebedrag wordt gewoon van je creditcard afgeschreven en als particulier heb je geen poot om op te staan. Ben je echter gedekt door een verzekeringsmaatschappij die de mogelijkheden heeft de schadeclaim te verifieren, dan moet Avis met de billen bloot en het teveel berekende bedrag terugstorten. Voor mij onbegrijpelijk dat een gerenommeerd bedrijf als Avis zich met dit soort onfrisse praktijken bezighoudt. In de toekomst koop ik in ieder geval m'n eigen risico af, bij welke verhuurmaatschappij dan ook.