Omdat ik zwanger ben en onze eigen auto aan de kleine kant was voor een reis van 800 km naar vakantiebestemming, gekozen om een Opel Zafira te huren. Van te voren nog gevraagd waarom er op de website staat dat de huurprijs incl. all-risk was, maar dat er voor E 40,- extra nog een extra verzekering mogelijk was.
Antwoord, extra verzekering voor als iemand de auto schade aanbrengt zonder dat u dat ziet. Dus, die verzekering niet genomen, want wij hadden bij ons huisje riante privé-parkeerplaats, dus risico klein.
Ook wilden wij absoluut de Opel Zafira en geen Franse auto. Via order en ook telefonisch laten weten, en nog eens gevraagd naar hoe het verzekeringstechnisch zat. Blijkt het opeens geheel anders in elkaar te zitten. Die extra verzekering was om eigen risico af te kopen van ieder ongeval door eigen schuld. Een geheel andere uitleg en ook risico. Dus, gezegd dat ik dan toch maar voor E 40 die verzekering erbij wilde. Dat moesten wij maar bij het ophalen op kantoor regelen. Voor de Opel Zafira moesten nog eens bellen op de ochtend van de verhuur. Kantoor was echter niet meer telefonisch te bereiken.
Die avond vol goede moed de auto ophalen. Geen Opel, maar een Citroën C4Picasso. Frans dus. Mijn man wilde daar geen probleem van maken. De extra verzekering dus, blijkt geen E 40 maar E 100 te zijn. Tegen de afspraken in. Baliemedewerkster blijft trouwens Oostindisch doof, ook op mijn vraag waarom niemand die dag de telefoon opnam. Mijn man wil de verzekering niet.
Goed, dan toch maar auto ophalen. We worden verwezen naar een parkeerplek met sleutel. Gelukkig zag ik een bord met daarop staan in het Engels dat je de auto goed moet inspecteren, want ondanks dat het vrij donker daar was, zag ik aan veel kanten toch wel schade. Medewerker erbij gevraagd om dat te noteren.
Over de auto, reed goed, dus geen klachten. Bij terugkomst, nog proberen te bellen, want moet je ook de auto schoonmaken behalve het voltanken? Na een uur bellen iemand aan de lijn. Alleen van binnen. Dus, man uur aan de slag met stofzuiger en polisher. Zag er weer als nieuw uit.
Op naar Zaventem. Niemand om de auto in ontvangst te nemen. Heb er foto's van gemaakt en sleutel in box gedaan. Volgende dag diverse malen bellen om te vragen of alles in orde was, weer geen gehoor. Dus zal wel goed zijn.
Totdat ik de creditcard afrekening zag. Niet alleen ons huurbedrag eraf, maar ook nog een extra bedrag van E 380. Wijs geworden, maar eens gebeld naar het hoofdkantoor. Antwoord, wij zouden de auto met schade hebben ingeleverd. Absurd, want nog geen krasje gemaakt.
Hoe dit te bewijzen? Gelukkig had ik nog niet het verhuurcontract weggegooid, hoewel dat normaal gesproken had moeten gebeuren. Daar stond nog met pen de schade op die wij vantevoren hadden gezien, want zelf had Europcar erop gezet "no damage".
Als het goed is krijgen we nu het bedrag terug.
Maar, Europcar houd dus zelf niet de schade bij en proberen lukraak iemand daar voor op te laten draaien. Als je niet je contractje bewaard, ben je de pineut.
Europcar? Nooit weer! Veel stress terwijl je juist onbezorgd wil reizen.
Sterke punten
De auto was vrij nieuw en in goede staat
Zwakke punten
- Afspraken worden niet nageleefd
- Ongeïnteresseerd personeel die zich doof houdt
- Geen duidelijke uitleg wat je moet doen bij afhalen en terugbrengen auto
- Zogenaamde schade, dat bedrag wordt direct ingenomen van je creditcard. Zonder ook maar enige vorm van overleg, terwijl ze ons telefoonnummer hebben. Je moet daar zelf achterkomen via je afrekening.
- Ze proberen gewoon eerdere schade op je te verhalen. Als ze niets zeggen en jij denkt dat het OK is, heb je je contract al weggegooid. Geen bewijs, dus je bent de pineut. Ze hebben de genoteerde schade dus niet zelf nog in hun eigen systeem ingevoerd.
- De telefonische bereikbaarheid van de desk is totaal onvoldoende