NOOIT MEER
Het huren van een auto bij het verhuurbedrijf Interrent betekent: goed opletten!!
Wij huurden (in Nederland) voor een weekje Malaga een auto, een Skoda Octavia en dachten dat alles geregeld en afgekocht was. Het lange wachten bij de verhuurbalie hinderde ons niet (nummertje getrokken en wachten op je beurt). Eenmaal aan de beurt, geen Skoda Octavia en meteen een unheimisch gevoel. We moesten kiezen voor een Fiat 500L, die geen van ons vieren ooit gezien hadden. Deze zou vergelijkbaar zijn. We zouden er gemakkelijk in passen met bagage. Wij betwijfelden dit. De zeer vriendelijke dame achter de stelde een upgrade voor en we kwamen een veel grotere auto overeen.
Vervolgens werd het verzekeringsdeel doorlopen. Dit deel bleek niet voldoende afgedekt. Als wij ons niet bijverzekerden werd er op de creditcard 2000 euro geblokkeerd als borg bij eventuele schade. Wij dachten dit reeds in Nederland afgekocht te hebben. Enigszins in verwarring besloten we om de verzekering dan maar te nemen. Kosten 69 euro. De borg was nu 300,- bij schade (wij dachten dit dus al geregeld te hebben).
Afijn, de vriendelijke dame gaf ons de sleutels en de papieren waarop een schets van de reeds aanwezige schade op de auto en gaf ons het advies om zelf ook fotos te maken van eventuele andere beschadigingen. Bij terugbrengen van de auto zou dit eventueel als bewijs kunnen dienen. Zij had drie beschadigingen aangegeven.
De inspectie moesten we zelf doen. Er was gekgenoeg geen medewerker beschikbaar om daarbij te zijn. Door haar luchtigheid over de afwikkeling bij aflevering zou je het fotos maken bijna laten zitten want kleine krasjes waren geen probleem. Gelukkig hebben we veel fotos gemaakt in de donkere garage want dat bleek achteraf hard nodig. Er was veel meer schade aan de auto, krassen, deukjes, eigenlijk te veel om door leken zoals wij in kaart te brengen. Achteraf lijkt dit sterk op een belazertactiek.
Bij terugkomst werd de auto door een vriendelijke zeer ervaren schadeobservator met een zaklamp nagelopen. Wij kregen de sleutels en papieren zonder verdere uitleg van de man terug, met de woorden dat we deze zo konden afgeven ondanks de lange rij wachtenden (we hoefden geen nummertje te trekken).
In de veronderstelling dat alles okay was, liep ik naar voren en gaf ik het pakketje aan dezelfde dame als de week daarvoor, die met een klant bezig was. Zij keek verstoord op. Ik moest wachten want met een vluchtige blik op het formulier constateerde ze meerdere schade plekken.
Zeer onaangenaam verrast, gaf ik aan op luide toon dat ik dit niet okay vond. Doordat zij met een klant bezig was en kennelijk geen scène wilde, vroeg ze een collega die net even binnenkwam om de afwikkeling te doen.
Wij toonden onze fotos. Mijn vriend had godzijdank veel fotos gemaakt. Wij namen ze door en laat nou net een (door de donkere garage) slecht gelukte foto een beschadiging zijn, die vergoed moest worden. Dit namen wij niet. Toen de medewerker merkte dat we nog meer fotos hadden, matigde hij zijn verdenking en ging toch maar akkoord.
Conclusie: een onbetrouwbaar bedrijf. Dat we mogelijk 69 euro te veel aan verzekering hebben betaald, gaan we nog na.
Kortom voor ons: EENS EN NOOIT MEER!
Groet
Jan