Pas op, AVIS doet ook in Nederland aan misleiding.
In totaal heb ik 11 keer een auto gehuurd bij AVIS. Alle keren heb ik daarbij de optie 'Volledige schadedekking' genomen, voor een additionele 40% van de huurprijs, om het eigen risico af te kopen. Althans, dat dacht ik.
Met een van de laatste auto's kreeg ik ruitschade door een steentje op de voorruit. En hoewel het huurcontract voorzien is van de tekst "Eigen risico bij schade Verminderd tot 0.00", kreeg ik 4 maanden later te horen dat men 470 euro van mijn creditcard ging afhalen vanwege de vervanging van de ruit.
In de anderhalve maand erna vond er veelvuldig emailcontact plaats tussen mij en AVIS en tussen mij en de Claims Department. Men kon niet uitleggen waarom ik dit moet betalen, vooral gezien de teksten in het huurcontract. Na een periode van stilte ontvang ik alsnog een email van de Claims Department waarin de 'Location-Specific-Conditions (8).pdf' bijlage zit, dit zijn additionele voorwaarden die bovenop de voorwaarden van het huurcontract gelden. En hierin staat dat de schade aan een ruit wel moet worden betaald.
Laat duidelijk zijn, ik had dit document nog nooit gezien en het is ook niet makkelijk te vinden op internet. Alle 11 keren heb ik alleen het huurcontract meegekregen dat op 1 A4'tje afgedrukt was. Geen enkele folder of andere papieren erbij.
Echter ben ik zo stom geweest het contract te tekenen waarin staat dat je bevestigt dat je het huurcontract, de algemene voorwaarden en de specifieke voorwaarden van de vestiging hebt ontvangen. Het personeel was zo overtuigend over de afkoop van eigen risico dat ik geen uitzondering verwachtte op de stellige teksten die ik op papier meekreeg. Zelfs bij zon grote, bekende naam als AVIS moet je achterdochtig blijven en op je gemak alles opvragen en doorlezen aan de balie. Hoe ongemakkelijk dat ook zal voelen met een rij klanten achter je.
Ik heb dus nu, onverwachts, 470 euro betaald vanwege een verstopt document waarin beschreven staat dat je daar een aparte dekking voor moet afsluiten maar waarbij op de website en op de huurlocatie geen mogelijkheid aangeboden wordt om dit te kiezen. Het personeel zelf is er niet van op de hoogte!
Zowel het personeel op de huurlocatie als de Customer service heeft mij kort na de schade bevestigd dat deze schade onder de extra dekking valt. Het feit dat zelfs het personeel hetzelfde uitgangspunt had als ik geeft wel aan hoe misleidend AVIS te werk gaat. Zelfs na het uitgebreide mailcontact met de Customer Care afdeling en de Claims Department bleef AVIS voet bij stuk houden.
Als ik had geweten dat dit kan gebeuren, was ik dit contract nooit aangegaan. En alle andere 10 keer ook niet.
Sterke punten
Nette auto's.
Vriendelijk personeel op de (Nederlandse) locatie.
Zwakke punten
Misleidende teksten in het huurcontract die je duur kunnen komen te staan.
Telefonisch slecht bereikbaar.