Wij boekten een huurauto inclusief onze reis via Corendon. Dit pakket bevatte dus de heen- en terugvlucht, het hotel (all in), huurauto en verzekering voor dit alles (of dit werd ons toch aanvankelijk verteld).
-Op het moment dat we arriveerden bij Air Auto Faro, bleken er een aantal problemen te zijn: De "ALL RISK" verzekering die reeds inclusief de prijs die we aan Corendon betaalden zou zijn, bleek bij aankomst bij Air Auto plots geen all risk verzekering te zijn maar een standaard minimumverzekering. Wij werden gemanipuleerd om bijkomend bedrag van meer dan 100 euro te betalen om ook voor 'eigen fouten' te verzekerd te zijn, terwijl op voorhand een all risk verzekering werd beloofd bij het reeds betaalde bedrag. Ook wordt een extra bedrag aangerekend voor het verzekeren van de banden, glas en nog een aantal dingen, waarvan op voorhand nooit werd aangegeven dat we extra zouden moeten betalen.
- Alhoewel de huur van de auto vanuit Faro, Portugal, in éénzelfde pakket met de vlucht en de boeking van het hotel in Spanje werd aangeboden, bleek er bij Air Auto niemand van op de hoogte dat onze bestemming in Spanje zou zijn. Plots bleek dat het oversteken van de landsgrenzen 'verboden' is met hun huurauto en moesten we 40 euro betalen om de grens te mogen oversteken, dit werd nergens eerder aangegeven.
- Bij het controleren van de auto voor vertrek, moesten we het personeel zelf op alle schade wijzen die reeds gedaan was aan de auto (grote krassen, putjes, schade enz. zag hij compleet over het hoofd, elke kras die wij vonden stond niet op het papiertje en we moesten steeds expliciet aangeven dat "daar een kras was" en we moesten letterlijk op zijn vingers staan kijken vooralleer hij deze kras ook aangaf op het blad).
- We kregen een auto met tot op de draad versleten, kapotte banden die elk moment lek zouden gaan. Ik heb voordat we Air Auto verlaten hebben de staat van de banden gefilmd én op dat zelfde moment aan het personeel aangegeven dat ik dit niet veilig vond. Ik vroeg of zij meenden dat dit een extra risico inhield, waarop het personeel aangaf dat als ik in dezelfde weersomstandigheden (niet in gevaarlijke weersomstandigheden) zou gaan rijden, er niets zou gebeuren. Enkele dagen later ben ik onderweg in exact dezelfde weersomstandigheden als de dag van het begin van het huurcontract en krijg ik, zoals ik zelf voorspelde, een klapband (op een even en niet erg beschadigde weg). Wanneer we Air Auto bellen geven zij onmiddellijk aan dat ze ons niet zullen helpen en dat wij naar Faro moeten komen om een andere auto op te halen. Ik geef aan dat ik de road assistance (die inclusief bij het huurcontract was) zal bellen. De operators van road assistance laten mij welgeteld 15 seconden aan het woord, brabbelen iets onverstaanbaar en hangen op zonder meer. Wanneer ik opnieuw naar Air Auto bel, is het duidelijk dat ik hen irriteer wanneer ik hen vermeld dat de road assistance neerlegde. Zij beloven mij onmiddellijk te bellen naar de road assistance en ons dan ook onmiddellijk daarna terug te bellen om te bevestigen dat iemand onderweg is om ons te helpen. Dit is het laatste dat we horen van Air Auto. Meer dan een half uur later zijn we er in geslaagd een reservewiel te plaatsen (die nota bene ook tot op de draad versleten én plat was
- We hebben zelf nog moeten rondrijden aan een slakkentempo tot we een plaats vonden om deze op te blazen). We bellen naar Air Auto (die ons op dat moment nog steeds niets heeft laten weten in verband met de road assistance) dat we zoals zij ons oplegden naar Portugal kwamen om de auto in te wisselen. (Deze auto was ons enige middel om terug naar de luchthaven te komen op de dag van de terugvlucht en op dat moment was het volgens ons ook niet redelijk te verwachten dat wij met een platte, versleten, vervangband aan 70 km/h op de autosnelweg moesten rijden met risico opnieuw pech te hebben en onze vlucht te missen).
We rijden 3 uur om terug in Faro te komen (reservewiel), verliezen onze dag en worden op zijn minst gezegd zeer onvriendelijk ontvangen: Wanneer we toekomen bij Air Auto staat een dame ons af te snauwen en te bevelen. We geven aan dat we onze auto niet binnenbrengen maar omruilen omdat het huurcontract niet afgelopen is, en vragen of er een mogelijkheid bestaat om de kosten te bespreken die wij hebben gemaakt (een volledige dag hotel + all in gemist terwijl we slechts enkele uren planden weg te zijn, de benzine om van Lepe naar Faro te rijden en van Faro naar Isla Cristina te rijden voor het omruilen van de auto en de bijkomende wegtaksen). De zeer onvriendelijke dame laat het woord 'supervisor' vallen en verdwijnt. Een kwartier later komt een 'supervisor' af die beweert dat het verhuren van een auto met banden die tot op een halve millimeter van het controleblokje versleten zijn, 'perfectly legal' is en dat de klapband mijn eigen fout is. "Gelukkig voor mij heb ik alle verzekeringen genomen anders zou ik nog honderden euro's mogen betalen voor de band die ik kapot gemaakt heb" is wat ik te horen krijg. Ik vraag rustig om mijn versie van het verhaal te mogen uitleggen om misverstanden te vermijden maar wordt steeds opnieuw onderbroken en vanaf ik een argument maak die mijn gelijk bewijst begint de 'supervisor' bozer en agressiever te worden terwijl hij beweert 'mijn video niet te moeten zien om te weten dat hij gelijk heeft' (ik heb de staat van de banden voor ons vertrek gefilmd). Nog voor ik alle vragen kan stellen die ik wil stellen vindt de 'supervisor' dat zijn werk gedaan is en verdwijnt hij. Ik moet later terug naar het kantoor om nog de vragen te stellen die ik wil stellen (in verband met de verderzetting van de verzekering die we betaalden).
Op geen enkele manier werd zelf nog maar enige vorm van excuses aangeboden, we werden absoluut onbeschoft behandeld en in mijn inzien bedrogen, we verloren een volledige vakantiedag en mochten daar dan nog eens extra voor betalen ook! Vermijd problemen en huur ergens anders.
Sterke punten
De motor van de auto werkt zoals verwacht mag worden: de auto rijdt.
Zwakke punten
Kapotte banden, niet-nageleefde voorwaarden, extra kosten die niet werden vermeld op voorhand, gesjoemel met verzekering. Afzetterij langs alle kanten, onbeschofte service, intimidatie, bedrog.