LET OP: 25% aan verborgen verplichte kosten worden zonder schaamte doorberekend
Na een zoektocht en ervaringen gelezen te hebben met autoverhuurders in Spanje (Je moet echt niet met Goldcar in zee) bewust gekozen om een auto te huren bij Interrent, en dit via aanbieder DO YOU SPAIN vanwege eerdere goede ervaringen.
Binnen het boekingsproces alles bekeken en vergeleken en bewuste keuzes gemaakt. Ophalen op het vliegveld, vol=vol, en ook vooraf alles betalen.
Ik kreeg netjes een voucher van DO YOU SPAIN waarop ook is bevestigd dat alles is betaald.
Bij aankomst op Valencia Airport, blijkt dat Interrent boekingen worden afgehandeld door…..Goldcar.
De afhandeling ging best snel, de gewone zaken worden medegedeeld, weer vol inleveren, anders toeslag, borg of extra verzekering. Ik heb gekozen voor borg. Creditkaart wordt ingelezen en mij wordt gevraagd om te tekenen op de display. Ik heb gevraagd waar ik voor teken, want ik had nog geen papieren gekregen: antwoord, voor de overdracht van de auto en akkoord voor de borg. De papieren worden na de handtekening uitgeprint en krijg ik dan mee. Lijkt op zich logisch. Dus ik heb getekend.
Ik krijg een stapel papieren mee en uitleg waar de auto staat. Kijk ik nog even snel op de papieren en is er naast de borg ineens € 46,46 extra berekend.
Uitleg gevraagd en blijkt dat dit kosten zijn omdat ik de auto ophaal op het vliegveld….euh hoezo, dat had ik toch ook bewust geboekt en betaald.
Wordt er in snel Spaans iets geroepen en verwezen naar de kleine letters waarin onduidelijk staat dat er tot 12 % berekend mag worden voor ophalen op het vliegveld. Een snelle rekensom geeft mij aan dat € 46,46 maar liefst 25% is van de huursom en geen 12%.
Aangegeven dat ik het niet eens ben en dat het ook geen 12% is. De Goldcar dame gaf aan me dan maar te moeten melden bij DO YOU SPAIN.
De auto, opgehaald van de parkeerplaats en nog enkele schades geconstateerd welke niet op het formulier staan (!). Deze schades zijn vervolgens zonder morren opgenomen en bevestigd, zodat ik later daarvoor niet aansprakelijk gesteld kan worden.
Tot mijn verbazing is de borgreservering en het extrabedrag van een reservering op de creditkaart ineens omgezet naar een daadwerkelijke afschrijving. Mijn bank heeft dit direct van mijn lopende rekening afgeboekt.
Enkele dagen later contact gezocht met DO YOU SPAIN via Email, helaas is daar nooit op gereageerd. Dus dan maar telefonisch, na ca 45 minuten in de wacht iemand gesproken welke vloeiend Spaans kon en een beetje Engels. Ze begreep helemaal niets van het verhaal. Gevraagd om een Duitstalige collega, deze heeft vervolgens teruggebeld.
DO YOU SPAIN gaf aan dat Interrent inderdaad extra verplichte kosten mag berekenen, maar maximaal 12% (dit heeft nergens gestaan bij boeken). De overige kosten had GOLD CAR nooit mogen berekenen. Buiten dat ook DO YOU SPAIN ons als consument dus verborgen kosten niet laat zien, laten ze het ook gewoon gebeuren bij partners van hen.
Afgesproken is dan DO YOU SPAIN zal proberen dit gecrediteerd te krijgen. Tevens verzocht per direct mijn geld terug te storten en om te zetten in een reservering i.p.v. een afschrijving.
Beide is nooit gebeurd.
Per saldo, is er gewoon € 46,46 extra zogenaamde verplichte kosten berekend op een huursom van € 196,00 dus simpelweg 25%. Het is simpelweg oplichting primair door Interrent/Goldcar, maar ook DO YOU SPAIN laat zich daarvoor gebruiken